Przekazy podprogowe

Przekazy podprogowe

Reklama. Spotkasz ją niemalże na każdym kroku. Reklamodawcy zrobią wszystko, by sprzedać Ci ich produkt czy też markę.
Czy jesteś tego świadomy?
Nawet jeśli tak jest, to do końca nie możesz czuć się niezależnie. Istnieją bowiem techniki, dzięki którym jesteśmy nieświadomie manipulowani, zachęcani bądź też zmuszani do zakupu.
Reklama subliminalna (inaczej podprogowa) polega na zakodowaniu przekazu reklamowego w taki sposób, że ów przekaz dociera do nas, jednak pomija naszą świadomość, co tym samym oznacza, iż nie jesteśmy w stanie obronić się przed nim. Tego typu przekazy są oczywiście prawnie zabronione, jednak to nie zmniejsza zainteresowania nimi. Można podać wiele przykładów reklamy subliminalnej. Co ciekawe jest wykorzystywana przez ogromnych potentatów sprzedaży.

Przekazy podprogowe występują w postaci:

Bodźców wizualnych
Do tej kategorii zaliczymy wplatanie w wyświetlany materiał (film bądź inną formę prezentacji) komunikatów,
których nie dostrzegamy ze względu na to, iż wyświetlane są przez ułamek sekundy, jednakże nasz mózg rejestruje je.
Inną formą jest takie moderowanie plamą barwną i układem obiektów lub dokładanie takich materiałów, które na pierwszy rzut oka nie są dostrzegalne. Tę metodę stosuje się w przypadku zdjęć, plakatów czy billboardów.

Bodźców dźwiękowych
Techniki dźwiękowe oddziałują na odbiorcę za pomocą przekazów zawartych w nagraniach (najczęściej utworów muzycznych) oczywiście niedostrzegalnych dla słuchacza. Ukryte znaczenia można odkryć odtwarzając dane nagranie od tyłu, w zwolnionym bądź przyspieszonym tempie.

Jeśli część teoretyczna rozbudziła Twoją ciekawość, jednak w żaden sposób nie zaspokoiła jej, możesz sięgnąć do przykładowych materiałów:





Autor: Piotr Marcinkowski

Dodaj komentarz »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.
Entries i komentarze feeds.

%d blogerów lubi to: